søndag 26. mai 2013

Betatesting Shield Wall


For de av dere som har fulgt med en stund, har kanskje lagt merke til at jeg sjeldent skriver om brettspill. Dette er den første posten hvor jeg utelukket skal snakke om et brettspill. 

Ikke hvilket som helst brettspill heller, men Shield Wall laget av David Mortimer.
Spillet er forsatt i betatest -stadiet, og jeg tenkte å gi han en hjelpende hånd. 

Søkte rundt på det Store Internettet og det eneste jeg kunne finne om spillet og spillskaperen var en enkel post på meetup.com. Om du noen gang befinner deg i London, ta en titt på linken, og se om også du kan spillteste kule spill. 

Brettet.

Spillfasene.
 Dette er et kampspill som omhandler krigen mellom danskene og britene. Morsomt nok var motspilleren min walisisk, og jeg som norsk (så spilte vi begge nabolandene våre). 

Terningene representerer troppene dine. Hvite og gule terninger koster 1 gull i rundene å vedlikeholde. Røde og grønne terninger koster 2 gull, og sorte og blå terninger koster 3 gull. 
Terningene har forskjellige symboler, de representerer "handlinger". Mur, angrep, kommando, og "scout eyes". 

Runden starter med at du beordrer troppene dine ut. Du starter med tropper verdt 5 gull (disse bestemmer du selv oppsettet på). Skjul dem for motspilleren din, og velg handling.

Kommando terninger gir deg muligheten til å forandre en terning på brettet til noe annet, eller du kan bruke den for å få mer gull å bruke på tropper neste runde.
Deretter avslører du handlingene og legger ut brikker deretter. Dette legges ut på midten av brettet, som du kan se på bildet under. 

Jeg valgte en mur handling og to angrep.
Desverre hører ikke alltid troppene på deg. Angrep og mur terninger blir derfor rullet, for å se hva de egentlig gjør. Terninger som blir mur, legges på linjen med mur-brikkene, og terninger som blir angrep, legges på linjen sammen med angreps-brikkene. Tilsammen angir de hvor sterkt motangrep/angrep du gjør. 


Nummeret på midten av brettet indikerer hvor sterkt angrep du må ha for å ta motspilleren din. På bildet over så må jeg ha 3 i angrep for å ta min motander og han må ha 2 i angrep for å ta meg. Siden jeg ikke har 3 i angrep, men motstanderen min møter sine kriterier, vinner han og mottar en hvit kube (av totalt 5) som en indikasjon på at han vant slaget.

Du vinner med å ha 4 hvite kuber. Når alle kubene er fordelt, og du forsatt ikke har 4 hvite kuber, forsetter spillet, men da tar man motspillerens kuber til en av dere sitter med 4. 



Her har jeg vunnet 4 hvite kuber.
Spillet var litt vanskelig å forstå til å begynne med, men etter at vi hadde spilt et par runder falt jeg magisk på plass. Veldig givende spilling, og jeg gleder meg til å se det gitt ut en gang i fremtiden.

Lykke til David Mortimer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar